Play Mincu


13.09.2012
Numele complet al proiectului: Play Mincu – Timbrul de arhitectură: un câmp semiotic al jocului între arhitectură și birocrație - Pavilionul României din cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția
Tipul proiectului: proiect executat
Localitate: Veneția
Echipa de proiectare: Emil IVĂNESCU (curator, vicepreședinte OAR București), Irina BOGDAN (specialist design parametric), Paul POPESCU (artist new media, fondator MODULAB), Laura IOSUB (masterand UAUIM), Ioana CALEN (teoretician, jurnalist), Ana CONSTANTINESCU (masterand UAUIM)
Anul proiectării: 2012
Anul execuției/finalizării: 2012
Fotograf: Alexandru CRIȘAN, Vlad EFTENIE

Subiectul pavilionului României din cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția, a fost dedicat arhitectului român Ion Mincu, cu ocazia anului 2012, considerat ca fiind Anul Mincu de către breasla arhitecților.

Conceptul proiectului a plecat nu de la Mincu - arhitectul prezent în cărțile de istorie și teorie, ci din contră, a încercat să observe persoana și personalitatea arhitectului Mincu în manifestările lui curente. În felul acesta am aflat că, pe lângă implicarea în domeniul profesional și educațional al arhitecturii, Mincu a fost și un foarte interesant politician al vremii lui. Tocmai această latură ambivalentă a personalității arhitectului, jocul și echilibrul între partea creativă și inventivă, dublate de capacitatea implicării în mediul birocratizant – politic, ne-au atras atenția și am dorit să le exprimăm în instalația noastră.

Am căutat atunci semne și simboluri care pot să descrie acest teren comun al profesiei de arhitect, o pendulare continuă între inventiv, arhitectural, normă și birocrație. Am găsit, ideea de timbru, timbru poștal și timbru notarial ca fiind semne și simboluri interesante al acestei ambivalențe.

Plecând de aici am creat o mare instalație de făcut timbre seci, notariale, prezentând în paralel și o istorie a privirii prin timbrul de arhitectură atât în filatelia românească cât și în cea internațională. Pe lângă toate acestea, a fost dezvoltat și un concept nou de timbru, denumit timbru sonor, ce reprezintă în esență deconstrucția unui semn oficial și vizual, și reconstrucția lui prin sunet. Procesul a fost realizat prin  scanarea termică a unor timbre și transformarea lor în sunete. Fragmente din aceste sunete au fost corelate prin senzori de poziție cu ștampilele notariale  acționate de vizitatori. În momentul în care publicul dorea să realizeze timbre, mișcarea mecanică declanșa câte un sunet, întreaga instalație transformându-se într-un imens instrument muzical.

Din echipa care a relizat proiectul, alături de curatorul Emil Ivănescu, vicepreședintele Ordinului Arhitecților din România Filiala București, mai fac parte Irina Bogdan, specialistă în design parametric, Paul Popescu, artist new media și fondatorul primului laborator de artă trans-media și tehnologie din București, Modulab, Laura Iosub, masterand UAUIM și inițiatoarea unui fond de ajutor pentru animale fără stăpân,  Ioana Calen, teoretician, jurnalist și curtor la Modulab, precum și Ana Constantinescu masterand UAUIM, co-organizator pentru mai multe workshop-uri de profil.

Expoziția Play Mincu - Pavilionul României a fost susținută de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național și a fost realizată în parteneriat cu Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția și Uniunea Arhitecților din România.

Text: Emil Ivănescu (curatorul expoziției)