BLACKBOX


24.01.2011
Tipul proiectului: proiect executat
Autor: PARASITE STUDIO
Localitate: Timișoara
Echipa de proiectare: Claudiu TOMA, Maja BÂLDEA, WENCZEL Attila,
Proiectant general: PARASITE STUDIO
Proiectant instalații: Electric EYE
Antreprenor general: SC CLUB SRL
Client: SC CLUB SRL
Anul proiectării: 2008
Anul execuției/finalizării: 2010
Suprafața construită: 2000 mp
Suprafața desfășurată: 2000 mp
Suprafața utilă: 1900 mp
Fotograf: Marius Dumitrașcu

Tema proiectului a cerut realizarea unui club destinat jocurilor într-unul dintre cele mai importante spații ale clădirii. Cerința principală a fost aceea de a obține un spațiu cu atmosfera complet controlată fără legătură cu spațiul exterior în care nu se sesizează scurgerea timpului.
Astfel propunerea nostră a pornit de la crearea unei cutii negre atât formal cât și conceptual, un spațiu abstract ce nu respiră spre exterior dar care în același timp păstrează memoria evenimentelor. Astfel vitrajele existente devin vitrine “de expunere” și comunicare spre spațiul exterior, în fapt ecrane informative pe care le dorim cât mai dinamice.

Interiorul, deși spațiul are o suprafață considerabilă (2000 mp), s-a dovedit a fi extrem de greu de configurat și în special de organizat într-un concept coerent, datorită spațiilor tehnice existente, împrăștiate aleatoriu și a structurii metalice extrem de masive prezentă în spațiu. Primele intenții au fost de a ascunde structura, apoi am încercat să o ignorăm dar am ajuns să realizăm că cea mai bună soluție ar fi să o integrăm amenajării și în același timp să o interpretăm și să o deformăm asemenea unei imagini proiectate pe pereții perimetrali.

Peste structură am suprapus două elemente cu rol unificator care să dea sens spațiului - primul a fost o bandă alcătuită din pereții perimetrali care învăluie întreg spațiul împreună cu spațiile obiect ale anexelor, iar al doilea element este lumina artificială care prin dinamică, intensitate și culoare modifică spațiul și în același timp îl zonifică discret în tipuri diferite de spații.  Aceste spații sunt diferențiate în spații dinamice destinate jocului, spații statice pentru bar și separeuri, spații intermediare destinate comunicării în zona meselor, birouri, etc.

Spațiile tehnice și funcțiunile suport prezente în spațiul major au fost înglobate asemenea unor obiecte în peretele - bandă devenind mici landmark-uri pentru zona de bar, peretele circular destinat proiecțiilor pentru zona de biliard, spațiul de fumători pentru zona de bowlig sau spațiul de jocuri. Cilindrul central este singurul care oferă contact filtrat cu exteriorul în acest spațiu atemporal – lumina naturală pătrunde la baza peretelui indicând discret trecerea timpului, în paralel cu proiecțiile video de deasupra ce animă atmosfera interioară.

Întregul mobilier a fost creat special pentru acest spațiu, urmărind aceeași linie conceptuală. Fiecare element de mobilier servește funcțiunii aferente în spiritul conceptului: pultul de bar dinamic din kerok, chiuvetele fațetate cu pereti înclinați, mesele zonelor de stat și pulturile destinate jocurilor cu inserții dinamice care preiau modelul imprimat pe pereți.

Direcționarea în spațiu a constituit de la început o temă aparte. Mocheta a fost personalizată asemenea unei hărți interioare care utilizează texte și trasee imprimate pentru a indica zonele funcționale distincte. Astfel întreg spațiul devine un aparat de comunicare care facilitează parcurgerea și citirea funcțiunilor. Culorile tari alese țin de același cod al comunicării stabilit, constituind repere în spațiul negru.

Pentru întreaga amenajare am dorit crearea unei identități conceptuale puternice în jurul ideii de Blackbox, definind toate elementele care alcătuiesc întregul, sigla, mobilierul și întregul context interior.